Własna serwerownia w firmie zazwyczaj kojarzy nam się z dużymi przedsiębiorstwami, które mają kilkadziesiąt, jeśli nie kilkaset komputerów i ogrom danych do przechowywania i zabezpieczenia. Tymczasem nawet w małych firmach warto panować nad przepływem danych, a także nad dostępami użytkowników do poszczególnych plików. Tym bardziej, że często w niewielkich firmach pomijane są tak kluczowe kwestie, jak uprawnienia do przechowywania i przetwarzania danych. Zgodnie z wieloma badaniami, okazuje się, że nawet co trzeci pracownik posiada dostęp do różnych danych po zakończeniu współpracy z daną firmą. To pokazuje, jak duża jest skala zaniedbań związanych z tym, w jaki sposób dysponujemy, często niezwykle istotnymi informacjami.
Posiadanie własnych, odpowiednio administrowanych, przechowywanych i klimatyzowanych serwerów może rozwiązać ten problem. Jednak do tego konieczne jest właściwe przygotowanie serwerowni, która będzie sercem systemu działającego w firmie. Bo nawet wówczas, gdy mówimy o zwykłym komputerze stacjonarnym, pełniącym rolę serwera, powinniśmy mu zapewnić takie warunki, by nasze dane były bezpieczne zarówno, jeśli chodzi o dostęp osób, jak również warunki przechowywania we właściwie przygotowanym pomieszczeniu technicznym. Choć oczywiście, dedykowane urządzenia bez wątpienia sprawdzą się bardziej.
Projekt serwerowni – od czego zacząć?
Przy projektowaniu serwerowni warto zastanowić się, w którym momencie rozwoju naszej firmy jesteśmy. Jeśli jest szansa na to, że pojawią się kolejne stanowiska, pomieszczenia, a co za tym idzie – dalsze gigabajty danych, to trzeba zwrócić uwagę na to, żeby nasz projekt serwerowni był skalowalny. Oznacza to, że możliwe będzie rozbudowanie go w przyszłości bez konieczności wymiany całego sprzętu. To dotyczy również samego serwera, który powinien posiadać możliwość dołożenie kości RAM, procesora, czy też kolejnych dysków.
Dodatkowo, w planowaniu pomieszczeń technicznych, jak również całości sieci w firmie, trzeba uwzględnić nadmiarowość. Ta zaś oznacza, że lepiej mieć dwa sprzęty danego typu, niż jeden, w razie gdyby pierwszy zawiódł, bądź wymagał konserwacji. Konieczność nadmiarowości dotyczy zarówno przełączników i routerów, a także agregatów prądotwórczych, jak też wentylacji i klimatyzacji.
Największe wydatki na serwerownie pojawiają się na samym początku – głównym kosztem jest serwer, choć dodatkowe urządzenia w samym pomieszczeniu, a także wszystkie elementy sieci wewnątrz firmy, również generują spore kwoty przy zakupie. Jednak nasze dane i dane naszych klientów, a także kontrahentów, są warte poniesionych kosztów.
Urządzenia w serwerowni
Wewnątrz samego pomieszczenia technicznego, które będzie pełniło rolę serwerowni, powinien znaleźć się przede wszystkim serwer. Jeśli będzie to urządzenie dedykowane, to należy umieścić je w szafie serwerowej, która zapewni mu odpowiednie bezpieczeństwo. Dodatkowo, również w szafie serwerowej powinno być miejsce dla paneli krosowych, a także aktywnych urządzeń sieciowych. Dobrze, jeśli u dołu znajdzie się miejsce dla zasilacza UPS. Jest on kluczowym elementem, który zapewni nieprzerwaną pracę systemu przy chwilowym braku prądu. Zasilacz ochroni także przed skokami napięcia sieci energetycznej.
Kolejna bardzo istotna kwestia to klimatyzacja serwerowni. Nie powinno jej zabraknąć, ponieważ tylko odpowiednie urządzenia są w stanie zapewnić takie parametry powietrza, które sprawią, że całość sprzętu będzie działać długo i sprawnie. W ramach rozwiązań klimatyzacyjnych, warto wybierać te, które są dedykowane właśnie urządzeniom, a nie te, które mają funkcjonować jako klimatyzacja komfortu dla pracowników, ponieważ – wbrew pozorom – różnice w działaniu obu rodzajów systemów klimatyzacyjnych, są spore.